Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Econic: Euro VI i nowy design

Mercedes bardziej ekologiczny, wydajny i mocniejszy
30.08.2013 00:00:00
Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował niskopodłogowego Econica Euro VI. Zmiana napędu wiąże się ze wzrostem osiągów i wydajności, a silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas. Niskopodłogowa koncepcja Econica została uzupełniona o innowacje z zakresu ergonomii. Dodatkowo, wraz ze spadkiem zużycia paliwa oraz kosztów napraw i eksploatacji, jeszcze bardziej wzrosła efektywność ekonomiczna modelu, a jego ładowność pozostała na tym samym poziomie mimo spełnienia normy Euro VI.
Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował niskopodłogowego Econica Euro VI. Zmiana napędu wiąże się ze wzrostem osiągów i wydajności, a silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas.
Niskopodłogowa koncepcja Econica została uzupełniona o innowacje z zakresu ergonomii. Dodatkowo, wraz ze spadkiem zużycia paliwa oraz kosztów napraw i eksploatacji, jeszcze bardziej wzrosła efektywność ekonomiczna modelu, a jego ładowność pozostała na tym samym poziomie mimo spełnienia normy Euro VI.
Kabina z nowym designem
Zachowano sprawdzony kadłub kabiny. Sercem koncepcji Econica, który od chwili premiery w 1998 roku został wyprodukowany w liczbie przekraczającej 12.500 egzemplarzy, jest ergonomiczne, nisko położone wejście i przestronna kabina z jednym stopniem wejściowym. Znacznie ułatwia to pracę wszędzie tam, gdzie kierowca lub załoga muszą często wysiadać. Koncepcja Econica to od dawna znak rozpoznawczy pojazdów używanych w sektorze usług odbioru i dostawy.
Nowa osłona chłodnicy, silniejsza rzeźba zderzaków i standardowe światła do jazdy dziennej z diodami LED podkreślają nowoczesny design kabiny. Zachowano nisko położone wejście do kabiny, pomimo dodatkowych podzespołów, wymaganych ze względu na normę Euro VI.
Zmodernizowany kokpit z nową, wielofunkcyjną kierownicą ma zapewniać łatwiejszy dostęp do panelu wskaźników i radia. Przyciski mogą być indywidualnie rozmieszczone, a ich funkcje przypisane osobno. Przeniesienie elementów sterowania hamulcem postojowym oraz przekładnią na wysokość kierownicy pozwala na wygodniejsze i bezpieczniejsze użytkowanie.
W zamykanych schowkach nad fotelami pasażerów wygospodarowano dodatkową przestrzeń, a na konsoli środkowej zamontowano uchwyt na kubek. Za siedzeniami pasażerów znalazło się miejsce do przechowywania trzech butelek.
Na nowo rozplanowano otwory wentylacyjne, zastosowano elektryczną roletę, lepszą izolację wnętrza oraz tunelu silnikowego.
Do 4% niższe zużycie paliwa
Do napędu służy jedna z dwóch 6-cylindrowych jednostek OM 936 LA o pojemności 7,7 litra i mocy 299 (1.200 Nm) lub 354 KM (1.400 Nm). Generują one wyższą moc przy niższych obrotach. Konstrukcja rzędowych jednostek obejmuje elementy takie jak regulowany wałek rozrządu, kuty i skręcany korbowód oraz wał korbowy zaprojektowany w celu uzyskania większej sztywności - wszystko z myślą o długiej i wydajnej pracy.
Europejska norma spalin Euro VI oznacza redukcję spalin i cząstek stałych łącznie o 90% w porównaniu z Euro V. Istotną rolę odgrywa tu usprawniony układ chłodzenia, który radzi sobie z dodatkowym chłodzeniem systemu recyrkulacji spalin. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR. System filtrów BlueTec 6 jest zintegrowany z układem oczyszczania spalin z wykorzystaniem sterowania elektronicznego, zgodnie z potrzebami regulującego ich oczyszczenie na podstawie wielu parametrów silnika i pracy.
Producent z sukcesem połączył w nowym modelu ograniczenie zużycia paliwa z wymagającym dodatkowej energii procesem oczyszczania spalin. Rezultatem jest zapotrzebowanie na paliwo niższe nawet o 4% i do 40% niższe zużycie czynnika AdBlue. Wraz z większą trwałością, dłuższymi okresami międzyprzeglądowymi oraz niższymi kosztami napraw Econic staje się bardziej opłacalny.
Zasilany gazem ziemnym lub biogazem Econic NGT jest z sukcesem użytkowany w wielu krajach - od 2002 roku znalazł ponad 1.000 nabywców. Dlatego Mercedes-Benz pracuje nad bardziej zaawansowaną koncepcją zasilania gazem z wykorzystaniem najnowocześniejszej generacji silników w celu spełnienia normy Euro VI.
Automatyczna przekładnia z nowym oprogramowaniem Eco
Jednym z największych wyzwań dla silnika i skrzyni jest codzienna praca z licznymi postojami w centrach miast. Dlatego zespół napędowy Econica do dzisiaj wykorzystuje 6-stopniową przekładnię automatyczną Allison. Nowa generacja Econica otrzymała przekładnię z oprogramowaniem Eco, ograniczającym zużycie paliwa i zwiększającym komfort jazdy.
Uniwersalne podwozie
Ze względu na osprzęt niezbędny do spełnienia normy Euro VI, wchodzącej w życie 1 stycznia 2014 r., nacisk położono na wykorzystanie przestrzeni. Projektanci stanęli przed wymagającym zadaniem - musieli uwzględnić niskopodłogową koncepcję Econica. Obecne zmiany w zakresie podwozia mają kluczowe znaczenie dla branży zajmującej się zabudową nadwozi. Dla przykładu, władze lokalne używają Econica do zbiórki odpadów lub czyszczenia ulic, firmy transportowe wykorzystują go do transportu żywności, w strażach pożarnych służy on jako pojazd z rozkładaną drabiną lub dodatkowy samochód gaśniczy, sprawdza się też jako cysterna lub pojazd gastronomiczny na lotniskach. Nowy rozkład elementów zasilania za kabiną oraz modernizacje ramy ułatwiają zabudowę. Dzięki oszczędnościom w konstrukcji podwozia i ramy ładowność pojazdu udało się utrzymać na dotychczasowym poziomie, mimo zwiększonej masy oraz dodatkowych elementów związanych z Euro VI. Liczne podzespoły - takie jak systemy elektroniczne, części podwozia, nowy układ napędowy czy elementy sterowania - dzielone są z wielkoseryjnymi ciężarówkami. Poprzecznice z ciągłą siatką otworów pozwalają regulować pozycję tylnej belki podwozia i wraz z nowym rozmieszczeniem elementów zasilania za kabiną sprzyjają łatwiejszej zabudowie, zapewniając dodatkową przestrzeń. Ponadto, nacisk na oś przednią został zwiększony do 8 ton.
Bezpieczeństwo
Sprawdzone elementy koncepcji bezpieczeństwa Econica, takie jak nisko położony, łatwy dostęp do kabiny, pneumatyczne zawieszenie (pomagające utrzymać załogę w formie), duża szyba panoramiczna z systemem luster czy w pełni przeszklone, elektropneumatycznie sterowane dwuskrzydłowe drzwi po stronie pasażera zwiększają bezpieczeństwo załogi, innych uczestników ruchu i przechodniów. Układ kontroli stabilności (ESP), wprowadzony wcześniej niż wymagały tego przepisy, oraz elektropneumatyczny hamulec uzupełniają swoim działaniem system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) i kontrolę trakcji (ASR), odgrywając kluczową rolę w koncepcji bezpieczeństwa Econica. Podwójnie zsynchronizowany hamulec dekompresyjny osiąga moc 235 kW.
Dwu- i trzyosiowe
Początkowo Econic będzie oferowany w standardowych konfiguracjach osi: 4x2, 6x4 oraz 6x2/4, z elektrohydraulicznym, progresywnym sterowaniem osi pchanej i wleczonej w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej 18-26 ton. Nabywcy będą mogli zamówić też pojazdy dopasowane do specjalnych wymagań. 2- i 3-osiowe wersje będą dostępne w kilku wariantach rozstawu osi - od najbardziej zwrotnych odmian o długości 3.450 aż do 5.700 mm. Kabina również występuje w dwóch wersjach wysokości: wysoka (wysokość wnętrza: 1.745 mm) i niska (1.295 mm).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.