Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Iveco Daily 3.0 TD furgon - wół z osiągami

Samochody dostawcze. Iveco Daily 3.0 TD furgon (od 2006 r.)
24.10.2008 00:00:00
Blaszak z większym silnikiem ma opinię wytrzymałego woła roboczego, którego główną wadą jest wysokie spalanie. Iveco Daily 3.0 TD furgon ma nieco więcej minusów. W naszej ocenie należą do nich również: problemy z elektroniką i akumulatorem oraz poskrzypujące plastiki. Podczas naszego testu znaleźliśmy również zalety Iveco. Zaliczyliśmy do nich: mocny napęd, wytrzymałą ramą i duży wybór wersji dostawczaków.
Daily dostępne od 2006 roku to na dobrą sprawę lekko zmodernizowany poprzednik z nową stylizacją przodu nadwozia i zmienioną deską rozdzielczą. Pojemność ładowni wynosi od 7,3 do 17,2 m sześc. Wybór wersji szeroki: są trzy rozstawy osi (3.000, 3.300 i 3.950 mm) oraz dwa silniki 2.3 TD i 3.0 TD i dwie skrzynie biegów.
Na zmianach zyskało wnętrze pojazdu. Poprawiono jakość wykończenia, chociaż w niektórych oferowanych pojazdach plastiki poskrzypują. Zdarzają się też awarie elektroniki, które naprawiane są na gwarancji. W kabinie furgonu najczęściej są trzy miejsca siedzące. Spotkaliśmy się z opiniami wyższych użytkowników, że fotel kierowcy nie jest wygodny.
Auto jest wyciszone, dopiero przy prędkości powyżej 120 km/h hałas w kabinie rośnie i zaczyna przeszkadzać.
Problemy z nadwoziem dotyczą drobiazgów w stylu zacinających się zamków tylnej klapy. Jak na razie nie słychać o korozji (problem rdzy występuje w autach sprzed modernizacji). Zdarza się jednak, że pęka poszycie nadwozia na wysokości kielichów przedniego zawieszenia. Wytrzymała jest rama, na której zbudowano pojazd. Oczywiście nie można jej notorycznie przeciążać.
Jednostka 3.0 TD to nowoczesny, 16-zaworowy silnik z wtryskiem common rail w dwóch wersjach mocy: 146 i 176 KM. Godna polecenia jest mocniejsza, która zapewnia lepsze osiągi, niestety okupione wyższym spalaniem; według użytkowników średnio ok. 13 litrów na 100 km. Motor nie sprawia kłopotów, trzeba jednak kontrolować w nim poziom oleju (zwykle pali około litra oleju silnikowego na 10 tys. km). Narzekania usłyszeć można na sześciobiegową przekładnię, są to jednak zastrzeżenia dotyczące precyzji działania, a nie awaryjności. Zawieszenie przejęte z poprzednika jest mało trwałe (szczególnie przednie niezależne).
W sumie Daily to praktyczny dostawczak, niezbyt często się psujący, a tanich zamienników do niego nie brakuje.
Plusy
Duży wybór wersji. Mocny napęd. Wytrzymała rama.
Minusy
Duże spalanie ON. Problemy z elektroniką i akumulatorem. Poskrzypujące plastiki.
Ekspert
Robert Sutkowski, szef serwisu Autotronik w Lublinie
- To młody model. Większe awarie to rzadkość. Jak w każdym nowoczesnym ropniaku radzę zwracać uwagę na jakość tankowanego ON. Szukając używanego Daily, warto zorientować się, czy upatrzony egzemplarz brał udział w akcji serwisowej układu elektrycznego. W pierwszych wozach przy kilkudniowych przestojach w autach często padały akumulatory. Problemem w Iveco jest to, że najdro-bniejsza kolizja z autem osobowym zazwyczaj kończy się uszkodzeniem wentylatorów i chłodnic oraz unieruchomieniem wozu.
Fabryczne dane techniczne
Iveco Daily 65C18V furgon max VW Crafter 50 2.5 TDI furgon max
Dopuszczalna masa całkowita 6.500 kg 5.000 kg
Ładowność 3.715 kg 2.489 kg
Długość 7.012 mm 7.340 mm
Szerokość 2.060 mm 1.993 mm
Wysokość (bez ładunku) 3.025 mm 2.990 mm
Pojemność silnika 2.998 ccm 2.459 ccm
Moc maksymalna 176 KM 163 KM
przy obr./min 3.200-3.500 3.500
Maksymalny mom. obr. 400 Nm 350 Nm
przy obr./min 1.250-3.000 2.000
Prędkość maksymalna 148 km/h 156 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 4.556 mm 4.700 mm
szerokość 1.750 mm 1.780 mm
wysokość 2.100 mm 2.140 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco Daily 65C18V furgon max z 2007 roku VW Crafter 50 2.5 TDI furgon max z 2007 roku
Chłodnica 898 zł 1.286 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.282 zł 2.075 zł
Amortyzator (przód) 1.156 zł 1.852 zł
Tarcze hamulcowe 1.038 zł 650 zł
Filtr oleju 58 zł 26,50 zł
Filtr powietrza 150 zł 101 zł
Ceny części używanych
Iveco Daily VW Crafter
Reflektor 350 zł 400 zł
Zderzak przedni 300 zł 350 zł
Lampa tylna 250 zł 200 zł
Chłodnica 500 zł 400 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2008 r.)
Rocznik Iveco Daily 3.0 TD przebieg tys. km - cena brutto VW Crafter 2.5 TDI przebieg tys. km - cena brutto
2006 63 - 87,3 tys. zł 92 - 84 tys. zł
2006 39 - 90,9 tys. zł 58 - 91,5 tys. zł
2006 31 - 93,5 tys. zł 175 - 96 tys. zł
2007 35 - 98,9 tys. zł 50 - 104 tys. zł
2007 15 - 99,9 tys. zł 150 - 96,9 tys. zł
2007 46 - 89,8 tys. zł 36 - 103,7 tys. zł
2008 1 - 125 tys. zł 5 - 132 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.