Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Widlasta logistyka

4. Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki w Brnie
12.10.2007 00:00:00
200 wystawców z 32 krajów, w tym z Polski, zaprezentowało w dniach 1-5 października w czeskim Brnie swoją ofertę w zakresie urządzeń transportowych, spedycyjnych i komunalnych. Największe i najciekawsze ekspozycje, w tym kilka nowości, pokazali wiodący producenci wózków widłowych i podnośników koszowych. Niemiecki Still zaprezentował tegoroczną nowość - dwie wersje wózka widłowego EXU-S: 22 i 24. Pierwsza z nich ma udźwig 2.200, druga zaś 2.400 kg. Obie napędzane są silnikami elektrycznymi o mocy 27 KM. Włoski producent koszowych podnośników teleskopowych, firma GSR, sprzedaje od początku tego roku nową wersję znanego na rynku modelu 200 T, oznaczoną jako 250 T. Podnośnik ten jest montowany na podwoziach ciężarówek o DMC 12 t, m.in. Mercedes, MAN, Iveco (200 T na podwoziach dostawczaków, m.in. Mercedesa Sprintera). W Brnie pokazali się też producenci małych urządzeń komunalnych. Czesko-szwajcarska firma Technoclean pokazała swój najświeższy produkt - zamiatarko-zmywarkę Elan, obsługiwaną przez operatora na siedząco.
Co nowego w widlakach?
Niemiecki Still zaprezentował tegoroczną nowość - dwie wersje wózka widłowego EXU-S: 22 i 24. Pierwsza z nich ma udźwig 2.200, druga zaś 2.400 kg. Obie napędzane są silnikami elektrycznymi o mocy 27 KM. Wózek widłowy jest obsługiwany przez operatora na stojąco z platformy jezdnej za pomocą elektronicznego kokpitu. Ze względu na to, że widły mogą podnosić ładunki do wysokości 1.300 mm, jest on przeznaczony do za- i rozładunku ciężarówek i TIR-ów. Still pokazał też wizję widlaka przyszłości oznaczoną symbolem RXX. Wejście do podnoszonej, futurystycznej kabiny w kształcie kopuły umożliwia karta magnetyczna. Wózek został wyposażony w kamery cofania i rozsuwane podwozie przydatne podczas podnoszenia cięższych ładunków. Jaroslav Konderla z czeskiego przedstawicielstwa Stilla: - Koncepcyjny RXX nie ma szans na produkcję. Jednak niektóre rozwiązania, takie jak np. obsługa za pomocą karty czy regulowany rozstaw osi, znajdą z pewnością zastosowanie w kolejnych generacjach naszych widlaków.
Inny typ wózka widłowego zaprezentowała poprzez swojego czeskiego dystrybutora irlandzka firma CombiLift. To model C6000 z zamkniętą kabiną, mogący poruszać się dzięki skrętnym kołom przednim (standardem w widlakach są tylne skrętne koła) również na boki. Do napędu służy 84-konny silnik wysokoprężny. Udźwig - 6.000 kg (do maksymalnej wysokości 5.931 mm). Wielokierunkowy wózek jest przeznaczony do pracy w ciężkich warunkach, m.in. w przemyśle stalowym i drzewnym.
Teleskopowe i nożycowe
Włoski producent koszowych podnośników teleskopowych, firma GSR, sprzedaje od początku tego roku nową wersję znanego na rynku modelu 200 T, oznaczoną jako 250 T. Podnośnik ten jest montowany na podwoziach ciężarówek o DMC 12 t, m.in. Mercedes, MAN, Iveco (200 T na podwoziach dostawczaków, m.in. Mercedesa Sprintera).
- W porównaniu ze znanym już podnośnikiem zwiększono nośność kosza z 200 do 250 kg - wyjaśnił Miroslav Bula z czeskiego przedstawicielstwa. - Podnośnik 250 T może operować na wysokości 29 metrów, o dziewięć metrów wyżej niż 200 T. Jego wysięg boczny to 17 m, a w wersji na dostawczakach 8 m - dodał.
Samojezdne podnośniki nożycowe zaprezentowała francuska firma Haulotte, m.in. model Compact, w wersjach napędzanych silnikami wysokoprężnymi lub elektrycznymi, o nośności koszy od 450 do 565 kg. Maksymalny wysięg nożyc - 14,5 m.
Nowości w komunalkach
W Brnie pokazali się też producenci małych urządzeń komunalnych. Czesko-szwajcarska firma Technoclean pokazała swój najświeższy produkt - zamiatarko-zmywarkę Elan, obsługiwaną przez operatora na siedząco. Do napędu służą silniki elektryczne w dwóch wariantach mocy: 1.660 i 1.900 W. Maksymalna zdolność czyszcząca wynosi 3-3,5 tys. mkw./h przy szerokości mycia 600-700 mm. Na stoisku czeskiej firmy Haiteco dostrzegliśmy też inną nowość: odkurzacz 248 HIE belgijskiej firmy Glutton z 240-litrowym zbiornikiem przeznaczony do czyszczenia chodników. Do napędu służy benzynowy silnik Hondy o mocy 8,6 KM.
Zdaniem wystawcy
Marcin Karwat z działu sprzedaży Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans z Warszawy:
- Jesteśmy polsko-austriacką firmą transportową funkcjonującą na rynku od 15 lat. Mamy swoje terminale przeładunkowe m.in. w Dorohusku, Żurawicy i Małaszewiczach. Stąd nasz udział w liczącej się, specjalistycznej imprezie transportowej i logistycznej, jaką są targi w Brnie, stwarzającej nam możliwość bezpośredniego kontaktu z wiodącymi europejskimi firmami produkującymi urządzenia i oprzyrządowanie dla terminali.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.