Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Stadiony i komunikacja

Logistyka. Lista inwestycji na Euro 2012 jeszcze niekompletna
24.08.2007 00:00:00
Nie gaśnie euforia po wieści o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Wszyscy liczą, że Polska stanie się wielkim placem budowy, na którym w pięć lat powstaną nowoczesne stadiony, drogi, lotniska i hotele. Tymczasem nadal nie ma pełnej listy inwestycji związanych z przygotowaniem Euro 2012.
- Sama chciałabym znać listę inwestycji niezbędnych na mistrzostwa - przyznała nam Joanna Borecka z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Na razie nie ma takiego całościowego spisu.
Cały ten sport
Dotarliśmy do danych dotyczących niektórych grup inwestycji. Sporo wiadomo już o planach związanych ze stadionami oraz infrastrukturą towarzyszącą (ośrodki hotelowo-rekreacyjne, baseny, parkingi). Grupa robocza ds. stadionów i infrastruktury sportowej powołana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego sporządziła spis inwestycji. Wynika z niego, że musimy przygotować 6 stadionów na mecze w miastach-gospodarzach, czyli w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku oraz Krakowie i Chorzowie (te ostatnie można nazwać rezerwowymi, bo jeszcze nie zdecydowano, czy odbędą się tam mecze Euro 2012, ale polskie władze o to zabiegają). W przypadku obiektów w Poznaniu, Krakowie i Chorzowie będą modernizowane już istniejące stadiony. Zaś obiekty w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku są na razie tylko w wirtualnych planach.
Koszt wzniesienia w miejscu Stadionu Dziesięciolecia kompleksu Stadionu Narodowego w Warszawie dla 70 tys. widzów oszacowano na 1,2 mld zł. Prawie dwukrotnie tańsza ma być gdańska Arena Baltic z 44 tys. miejsc - 670 mln zł. Nie została podana planowana wartość nowego piłkarskiego stadionu w stolicy Dolnego Śląska.
190 mln zł pochłonie dostosowanie chorzowskiego Stadionu Śląskiego do międzynarodowych wymagań. Znacznie więcej, 400 mln zł, trzeba wysupłać na modernizację obiektu w Poznaniu. Ile to będzie kosztowało w Krakowie, nie policzono. Poza tym powinniśmy przygotować 7 stadionów treningowych, a także 19 obiektów infrastruktury towarzyszącej. Stadiony treningowe to przede wszystkim nowy obiekt stołecznej Legii dla 31.800 widzów za 180 mln zł oraz podwyższenie standardu boisk piłkarskich w Chorzowie (2), Krakowie (2), Zabrzu i Katowicach.
Transport na Euro 2012
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do roku 2012 powinno przybyć u nas 960 km autostrad (obecnie mamy ich 674 km), 2.738 km dróg ekspresowych (jest ich tylko 294 km) oraz ma być zmodernizowane 3.993 km krajowych (16.887 km). Priorytetowe zadanie to autostrada A4 biegnąca od przejścia z Niemcami w Zgorzelcu do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Problemem jest planowany na 2013 rok termin zakończenia.
- Taka jest obecnie końcowa data otwarcia drogi, nie ulega wątpliwości, że zostanie ona przesunięta na 2012. Tę już trwającą inwestycję trzeba przyspieszyć - zaznaczyAndrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.
Inwestycje drogowe pochłoną aż 110 mld zł, z czego 44 mld zł z funduszy unijnych. Realność zdobycia kwoty 110 mld zł kwestionowała ostatnio Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa z prezesem Wojciechem Malusi na czele.
Boom w transporcie lotniczym będzie trwał u nas co najmniej do 2012. W ub.r. polskie lotniska obsłużyły 14,3 mln pasażerów, prognoza na rok rozegrania mistrzostw przewiduje 25,2 mln. Poza gruntownym remontem dotychczasowych portów lotniczych jest szansa na kolejne, na terenie lotnisk nieczynnych lub wojskowych: Gdynia (Babie Doły, minimum 70 mln zł), Sochaczew (150 mln zł), Zegrze Pomorskie k. Koszalina (46 mln zł), Kamień Śląski, Mińsk Mazowiecki (50 mln zł), Modlin (257 mln zł). Port w Modlinie, od dawna zapowiadany, ma zacząć działać pod koniec 2008 r. Łącznie wydatki na wszystkie lotniska sięgną 2.850 mln zł.
Duże nadzieje z Euro 2012 wiąże PKP. Tak jak w przypadku lotnictwa komunikacyjnego, wartość inwestycji wyniesie 2.850 mln zł. Gruntowne remonty czekają przeważnie zaniedbane dworce w stolicy (Wschodni, Centralny i Zachodni), Gdyni, Sopocie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach, Chorzowie, być może w Szczecinie i Łodzi. Ponieważ lokalizacja dworców jest atrakcyjna, PKP skorzysta z pieniędzy deweloperów, spółek-córek banków i inwestorów zagranicznych. Obiekty PKP to dobre miejsce na sklepy, gastronomię, hotele. Najpoważniejsze zadanie stanowi dworzec katowicki, za 760 mln zł.
Czas, czas, czas
W sześciu miastach, potencjalnych gospodarzach Euro 2012 brakuje ok. 40 tys. miejsc w hotelach. Trzeba przyspieszyć inwestycje. Zmian wymaga przede wszystkim prawo o zamówieniach publicznych oraz o zagospodarowaniu przestrzennym.
Kolejne zagrożenie to wzrost cen materiałów budowlanych i w ogóle z przygotowywaniem projektów. W kraju brakuje ekspertów w tej dziedzinie. Na rękę, w przyznawaniu dotacji, będzie też musiała nam pójść Komisja Europejska, która będzie zatwierdzać duże projekty związane z Euro 2012.
Optymizmem powiało 23 lipca, gdyż ministrem sportu została mianowana Elżbieta Jakubiak, dotychczasowa szefowa Gabinetu Prezydenta RP. Jej głównym zadaniem jest przygotowanie mistrzostw. Minister zaczęła od budowy zespołu mającego koordynować działania przed Euro 2012.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.