Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Żuk z owocami albo do pożaru

Samochody dostawcze. FSC Żuk (1975-1998)
13.07.2007 00:00:00
Żuk to pojazd przestarzały, który cierpi na wiele przypadłości, wciąż jednak z uwagi na niską cenę zakupu, eksploatowany jest m.in. przez rolników, sprzedawców warzyw i owoców oraz przez ochotniczą straż pożarną. Poza niską ceną zakupu atutami Żuka są tanie części, prosta budowa (poza przednim zawieszeniem)i różnorodność wersji nadwoziowych. Minusy to natomiast ponadprzeciętna awaryjność, brak wspomagania kierownicy, wycieki z silników oraz bardzo niski komfort jazdy.
DMC Żuka, opisywanej drugiej generacji, wynosi 2,5 tony, zaś jego ładowność w zależności od wersji waha się od 840 (zabudowa izotermiczna) do 1.250 kg (podwozie). Oprócz wspomnianych wersji Żuk dostępny jest jako furgon (maksymalnie 9-osobowe), skrzynia (również z brygadową szoferką) oraz wiele innych specjalistycznych zabudów (sanitarka, gaśniczy, pogotowie energetyczne itp.). Niezależnie od wersji pojazd ma zawsze tylko jeden wynoszący 2.700 mm rozstaw osi.
Kabina umieszczona jest tuż nad silnikiem, co powoduje spory hałas we wnętrzu. Przykrych doznań akustycznych dostarczają także drgające blachy. Komfortowymi nie można nazwać foteli, które do lat 90. nie miały zagłówków i pasów. Ogromna kierownica nie rekompensuje braku wspomagania kierownicy, co szczególnie w wersji z ciężkim silnikiem Diesla powoduje spore utrudnienia w manewrowaniu autem. Deska rozdzielcza jest archaiczna i trudno w jej przypadku mówić o ergonomii. Wskaźniki pamiętają czasy Warszawy M-20 (pierwsza generacja Żuka z 1958 roku powstała na jej bazie), zaś boczne lusterka drżą czasem tak bardzo, że trudno ocenić, co dzieje się za pojazdem. Główny problem nadwozia to rdza. W przeciążanych autach pękają także czasem ramy.
Benzynowy silnik ma pojemność 2,1 litra i moc 70 KM. Jest paliwożerny i ma słabe osiągi. Awaryjne są w nim gaźniki, często również dochodzi do wycieków. Przy dobrym traktowaniu osiąga do naprawy głównej 100 tys. km. Trwalszy jest diesel 2.4 o takiej samej mocy, jednak i on ma problemy ze szczelnością. Motory Żuka często się przegrzewają.
Benzyniak współpracuje z trzybiegową skrzynią, która ma lepszą opinię od czterostopniowej przekładni stosowanej w dieslu. W tej ostatniej psują się synchronizatory i koła zębate. Na porządku dziennym są także wycieki z mostów napędowych. Niezależne przednie zawieszenie Żuka to jego pięta achillesowa, z tyłu ma dużo mocniejsze resory. W cięższych dieslach szybciej dochodzi także do uszkodzeń przekładni kierowniczej.
Auto kusi ceną, ale jest awaryjne. Na szczęście większość napraw można wykonać samodzielnie.
Plusy
Niska cena zakupu. Tanie części. Prosta budowa (poza przednim zawieszeniem). Różnorodność wersji nadwoziowych.
Minusy
Ponadprzeciętna awaryjność. Brak wspomagania kierownicy. Wycieki z silników. Bardzo niski komfort jazdy.
Ekspert: Jerzy Mucha, właściciel serwisu Trak Pal z Krakowa:
- Przed zakupem Żuka trzeba skontrolować przednie zawieszenie, bowiem jego naprawa nie jest tania z uwagi na skomplikowaną budowę i trudności z ustawieniem zbieżności. Koszt remontu to od 600 do 700 zł; wytrzymałość 20-30 tys. km. Pojazd jest awaryjny, ale większość napraw, poza przednim zawieszeniem, jest łatwa.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
FSC Żuk A06 2.4D Lublin 33 2.4D
Dopuszczalna masa całkowita 2.500 kg 2.900 kg
Ładowność 900 kg 1.200 kg
Długość 4.330 mm 4.770 mm
Szerokość 1.820 mm 1.940 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.220 mm 2.320 mm
Pojemność silnika 2.417 ccm 2.417 ccm
Moc maksymalna 70 KM 70 KM
przy obr./min 4.200 4.200
Maksymalny mom. obr. 146 Nm 146 Nm
przy obr./min 2.500 2.500
Prędkość maksymalna 95 km/h 115 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość 2.475 mm 2.915 mm
Szerokość 1.460 mm 1.590 mm
Wysokość 1.620 mm 1.680 mm
Ceny netto nowych części
FSC Żuk A06 2.4D z 1995 r. Lublin 33 2.4D z 1995 r.
Chłodnica 1.000 zł 448 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 304 zł 304 zł
Reflektor 115 zł 108 zł
Okładzina hamulcowa (szt.) 6 zł 6 zł
Filtr oleju 20 zł 21 zł
Filtr powietrza 24 zł 24 zł
Ceny części używanych
FSC Żuk A06 2.4D Lublin 33 2.4D
Reflektor 20 zł 50 zł
Zderzak przedni 50 zł 80 zł
Lampa tylna 25 zł 40 zł
Chłodnica 150 zł 200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (czerwiec 2007 r.)
FSC Żuk Lublin 33
Rocznik silnik / przebieg tys. km - cena brutto silnik / przebieg tys. km - cena brutto
1992 2.1 B+G / 215 - 2,0 tys. zł brak
1993 2.4 D / 180 - 2.4 tys. zł brak
1994 2.4 D / 358 - 2,5 tys. zł 2.4 D / 300 - 4,2 tys. zł
1995 2.1 B+G / 220 - 2,6 tys. zł 2.4 D / 230 - 5,0 tys. zł
1996 2.4 D / 155 - 2,9 tys. zł 2.4 D / 318 - 7,9 tys. zł
1997 2.4 D / 100 - 2,9 tys. zł 2.4 TD / 165 - 8,5 tys. zł
1998 2.4 D / 55 - 3,0 tys. zł 2.4 D / 230 - 9,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.