Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Statki omijają Morze Czerwone - co złego czeka branżę transportowo-logistyczną?

Wzrost kosztów i dłuższy czas dostaw to dopiero początek
23 stycznia 2024
 
Przed branżą TSL czterotygodniowy zastój związany z Chińskim Nowym Rokiem. Dodatkowe zakłócenia wiążą się z sytuacją geopolityczną i rezygnacją przewoźników z przepraw przez Morze Czerwone.
– Nie tylko prognozuje się wzrost stawek za fracht, które mogą przełożyć się na ceny towarów, ale też zaczyna brakować kontenerów do ładunków, co może znacząco wpłynąć na opóźnienia dostaw, również do Polski – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
• Sytuacja geopolityczna doprowadziła do zakłóceń w transporcie morskim;
• Zmiany tras statków towarowych powodują wzrost kosztów i wydłużenie czasu dostaw;
• Zakłócenia w transporcie morskim mogą wpłynąć na całą branżę TSL.

Uciekają z Morza Czerwonego

Po duńskiej firmie transportowej Maersk, niemieckiej Hapag-Lloyd, francuskiej CMA CGM, ostatnio grupa żeglugowa Mediterranean Shipping Company ogłosiła, że kieruje swoje statki z dala od Morza Czerwonego. Powodem takich decyzji były ataki jemeńskich rebeliantów na statki płynące do Izraela.
Zakłócenia w transporcie morskim, zwłaszcza na szlaku z Azji do Europy, mogą przełożyć się na całą europejską, w tym polską branżę TSL. Zmiany tras statków towarowych z Kanału Sueskiego przez Przylądek Dobrej Nadziei nie tylko wydłużą czas dostaw na nasz kontynent. Wpłyną też na koszty, bo np. podróż kontenerowcem z Singapuru do Rotterdamu wokół Przylądka to dodatkowe 3.500 kilometrów.
– Znacznie zwiększą się koszty paliwa, co ma przełożenie na dodatkowe opłaty za ładunek, który spedytorzy już mają na pokładzie. W niedalekiej przyszłości może przełożyć się to na finalną cenę towarów. Zaczyna też brakować kontenerów pod załadunek, co wpłynie nie tylko na opóźnienia dostaw, również do Polski. Skumulowanie towarów na eksport może również doprowadzić do wzrostu stawek za fracht – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Należy spodziewać się też wyższych opłat z tytułu ubezpieczenia cargo za ładunki bądź brak objęcia towarów ubezpieczeniem. Importer nie ma wpływu na zmianę routingu przez armatora, a co za tym idzie towar może zostać wyłączony z ubezpieczenia ze względu na trasę przebiegającą przez obszar objęty zagrożeniem wojennym lub piractwem.

Dostawy opóźnione o kolejne tygodnie

Sytuacji nie poprawia zbliżający się Chiński Nowy Rok, który rozpoczyna się 10 lutego. Jego obchody trwają ok. 2 tygodni, ale przestój w zakładach produkcyjnych może przedłużyć się do 4 tygodni, co wiąże się z urlopami pracowników i czasem, jaki jest potrzebny na wznowienie procesu produkcyjnego. Ostatni fracht z Chin wypływa zwykle na początku lutego, ale czas dotarcia do docelowego portu może się obecnie wydłużyć o kolejne 2-3 tygodnie.
– Trzeba też pamiętać, że statki mogą stosować politykę „cut and run”, czyli wyładowują tylko towar importowy i nie zabierają tego przeznaczonego do eksportu bądź biorą tylko wysokopłatne ładunki. Do tego może mieć miejsce transshipment, czyli przeładunek w porcie pośrednim i kontener stoi na terminalu czekając na następny statek. Nasi klienci wyrażają coraz częściej obawy, że w związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją geopolityczną mogą nas czekać zakłócenia w transporcie podobne do tych, jakie miały miejsce w czasie pandemii – dodaje Joanna Porath. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.