Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

O ponad pół tony dwutlenku węgla mniej w siedem dni

Udane testy elektrycznego ciągnika Volvo w DHL
10 sierpnia 2023

Fot. DHL Parcel

 
DHL Parcel przetestował elektryczny ciągnik siodłowy Volvo FM Electric. Jak twierdzą przedstawiciele firmy logistycznej, wrażenie robi imponujący zasięg pojazdu, szybkie ładowanie oraz możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania.
DHL oferując europejski transport towarów, dąży do realizacji założeń strategii GoGreen, w której jednym z filarów jest elektryfikacja floty, w tym również samochodów dostawczych. Testy elektrycznej ciężarówki Volvo to krok w stronę redukcji emisji CO2.

DHL poszukuje alternatywnych możliwości transportu

Z raportu „Transport drogowy w Polsce 2023” wynika, że co trzecia firma z sektora transportu drogowego planuje rozwijanie floty pojazdów napędzanych biodieslem, a niemal co piąta - floty pojazdów elektrycznych. Kluczowe jest, aby branża logistyczna obrała zielony kurs na rzecz ochrony klimatu. Dlatego DHL, jako globalny lider dystrybucji towarów, dążąc do realizacji założeń strategii GoGreen, poszukuje alternatywnych możliwości transportu, bezpiecznych dla otaczającego środowiska. Jedną z nich są właśnie elektryczne samochody dostawcze. W czerwcu, na zlecenie DHL Parcel i DHL Freight w Łodzi przetestowano najnowszą, elektryczną ciężarówkę marki Volvo.
– Ciężarówka Volvo zasilana elektrycznie okazała się wydajnym, ale także ekologicznym rozwiązaniem – komentuje Arkadiusz Stasiak, dyrektor ds. operacyjnych w DHL Parcel Polska. – Jako globalna Grupa DHL chcemy odpowiadać na rosnące oczekiwania naszych klientów – zarówno indywidualnych jak i biznesowych – dotyczące ekologicznego i zrównoważonego transportu. Dlatego dążymy do osiągnięcia naszego długoterminowego celu, jakim jest zerowa emisja dwutlenku węgla. To ważny element, który pomoże zmniejszyć wytwarzanie CO2 na europejskich i światowych drogach. Będzie to możliwe dzięki innowacyjnym technologiom i sprawdzonym partnerom, takim jak Volvo.
W dalszym etapie DHL planuje zainwestowanie w elektryczne ciągniki siodłowe.
– Testy, które zrealizowaliśmy w Dziale Transportów Krajowych, pozytywnie nas zaskoczyły. Planujmy w bieżącym roku testy kolejnych modeli ciężarowych ciągników z napędem elektrycznym. Celem jest implementacja najnowszych, dostępnych na rynku technologii i rozwiązań, dla eliminowania emisji CO2 – dodaje Artur Krasowski, dyrektor operacyjny DHL Freight Polska.

Elektryczny ciągnik zdał egzamin

Podczas jazd testowych pojazd ograniczył emisję CO2 o 523 kg. Właśnie tyle dwutlenku węgla wytwarzałaby tradycyjna ciężarówka, napędzana silnikiem spalinowym. Ciągnik siodłowy Volvo uzyskuje zasięg około 300 km. To ważna cecha dla firm z branży logistycznej, które potrzebują pewności, że ich pojazdy będą mogły pokonywać dłuższe trasy bez konieczności częstego ładowania. Podczas siedmiodniowego testu pojazd ładowany był jedynie dwa razy, a każde z ładowań od poziomu 30% do pełna zajęło średnio dwie godziny. Pojazd zebrał pozytywne opinie kierowców, dla których jest intuicyjny, wygodny i nowoczesny oraz pozwala na swobodne manewrowanie.
Samochód ciężarowy Volvo FM Electric posiada dwunastobiegową skrzynię biegów I-Shift połączoną z dwoma lub trzema silnikami elektrycznymi i klasycznym mostem napędowym. Dzięki zachowaniu skrzyni biegów I-Shift pojazdy HD są wyposażone w tempomat topograficzny I-See. Pojazd posiada system utrzymania pasa ruchu oraz wspomagania stabilności przy poślizgu i przy wystrzale opony. Redukuje on o około 85% siłę wymaganą do manewrowania kołem kierownicy. Samochód wyposażony został również w systemy wspomagające kierowcę, m.in. system wykrywania niechronionych użytkowników dróg, monitorujący zachowanie kierowcy w czasie jazdy czy odchylenie od pasa ruchu. Dodatkowo posiada również tempomat adaptacyjny z układem ostrzegającym o niebezpieczeństwie kolizji i funkcją hamowania awaryjnego.
– Dzięki testom ze sprawdzonymi partnerami, takimi jak DHL Parcel Polska, udowadniamy, że elektryczne samochody ciężarowe znajdują zastosowanie w transporcie już dziś – komentuje Marek Gawroński, e-mobility & sustainability director, Volvo Trucks Polska. – Gwarantowane zasięgi ciągnika oraz możliwości ładowania pozwalają na sprawne i bezemisyjne dostawy. Testowane przez DHL Parcel Volvo FM posiada również radary boczne, których strefa skanowania - strefa bezpieczna, to 30 m w tył i 7 m w przód, co podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Dodatkowo samochód posiada kamerę narożną w podstawie lusterka oraz kamerę tylną cofania.
W ramach testów transport liniowy DHL każdego dnia dostarczał towar do wybranych klientów. Wśród nich była m.in. firma H&M – jeden z kluczowych graczy rynku e-commerce, dla których zielone dostawy są ważnym elementem działań biznesowych.

Nie tylko samochody

Elektryczna flota DHL to nie tylko samochody, ale też jednoślady. DHL Parcel prowadzi testy elektrycznego roweru kurierskiego cargo. Rower pozwala kurierowi przemieszczać się z dużą łatwością i jest bardzo elastycznym środkiem transportu: nie stoi w korkach i może być wielokrotnie przeładowywany. Ponadto nie emituje nie tylko CO2, ale także hałasu, dzięki czemu jest przyjaznym środkiem transportu w przestrzeni miejskiej. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.