Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Solaris utrzymuje pozycję lidera e-mobilności

Bolechowska firma podsumowała rok 2022
9 maja 2023

Solaris Urbino12 electric Fot. Solaris

 
• Solaris w 2022 roku sprzedał łącznie 1492 pojazdy
• Przychody firmy wyniosły 696 mln euro
• Autobusy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe po raz pierwszy w historii spółki przekroczyły ponad połowę udziału w produkowanych pojazdach Solarisa i stanowiły dokładnie 55% sprzedaży
• Firma uzyskała 2. pozycję na europejskim rynku autobusów zeroemisyjnych w 2022 roku, z 11,2% udziałem w rynku
W 2022 roku Solaris zanotował solidne wyniki sprzedażowe i finansowe, szczególnie biorąc pod uwagę rynkowe otoczenie ubiegłego roku. Firma sprzedała 1.492 pojazdy i wygenerowała przychody w wysokości 696 mln euro. Większość kontraktów zrealizowanych w 2022 roku dotyczyła dostaw pojazdów całkowicie bezemisyjnych lub niskoemisyjnych. Pojazdy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe po raz pierwszy w historii firmy przekroczyły ponad połowę udziałów w łącznej liczbie dostarczonych pojazdów Solarisa i stanowiły dokładnie 55% w strukturze sprzedaży.
Jak twierdzą przedstawiciele firmy, rosnący udział pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w portfelu zamówień Solarisa świadczy o dobrym rozpoznaniu rynku przez producenta i celnym dopasowaniu do jego oczekiwań. W większości krajów UE udział pojazdów z sektora e-mobilności w miksie transportowym w ostatnich latach dynamicznie rośnie. Solaris, rozbudowując od wielu lat swoje portfolio w tym segmencie, jest bardzo dobrze przygotowany na zmieniające się oczekiwania klientów. Potwierdza to fakt utrzymywania przez spółkę pozycji europejskiego lidera w segmencie autobusów bezemisyjnych w okresie od 2012 do 2022 r., z łącznym udziałem na poziomie 14,1% na koniec 2022 roku. Na podstawie rejestracji pojazdów w samym 2022 roku Solaris uzyskał 2. pozycję na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych, tj. bateryjnych i wodorowych, z udziałem w rynku 11,2%.

Wojna i inflacja

W 2022 roku, podobnie jak w latach 2020-2021, większość gospodarek na świecie stanęła przed bezprecedensowymi wyzwaniami. Ostatnie miesiące były wyjątkowo trudne zarówno dla europejskiego sektora transportu publicznego, jak i firm produkujących pojazdy. Firma Solaris postępowała zgodnie z procedurami, które ustanowiła w obliczu pandemii Covid-19 – w celu zapewnienia ciągłości działania i wynikającymi z niej ograniczeniami. Jednocześnie globalny kryzys komponentów elektronicznych spowodował poważne zakłócenia w łańcuchach dostaw.
Oprócz wyżej wymienionych trudności, w 2022 roku firma, podobnie jak światowa gospodarka, musiała odnaleźć się w nowej sytuacji spowodowanej wojną w Ukrainie. O ile sam Solaris, jak i większość jego dostawców, nie prowadzili działalności biznesowej w Ukrainie czy w Rosji, to niektórzy dostawcy pośredni odczuli skutki tego konfliktu, co wymagało od producenta szczególnej reakcji i dostosowania się do nowych warunków.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na otoczenie rynkowe w 2022 roku była ubiegłoroczna bezprecedensowo wysoka inflacja, która w Polsce osiągnęła średni poziom 14,4%.
Mimo wszystkich tych wyzwań, Solaris udowodnił swoimi wynikami produkcyjnymi i sprzedażowymi, że jest organizacją dobrze przygotowaną na dynamiczne zmiany następujące w otoczeniu rynkowym i firmą odporną na rynkowe zawirowania.

Solaris Urbino 18 electric Fot. Solaris

 

Bateryjne i wodorowe

W podsumowywanym okresie Solaris dostarczył autobusy i trolejbusy do klientów z 18 krajów. Głównymi odbiorcami pojazdów tej marki byli przewoźnicy z Hiszpanii, Polski, Włoch, Belgii, Niemiec, Rumunii, Estonii i Łotwy oraz Austrii i Czech.
W minionym roku Solaris dostarczył do klientów łącznie 401 sztuk autobusów elektrycznych. Na uwagę zasługuje również to, że w 2022 roku Solaris dostarczył 42 autobusy wodorowe. Solaris Urbino 12 hydrogen został wprowadzony na rynek w 2019 roku. Od tego czasu zainteresowanie tą technologią gwałtownie wzrosło, co znajduje odzwierciedlenie w liczbie zamówień na tego typu pojazdy w 2022 roku. Pojazdy te mają dostawy zaplanowane na 2023 rok i lata późniejsze.

Największe kontrakty

Wśród największych kontraktów Solarisa zrealizowanych częściowo lub w całości w 2022 r. warto wymienić:
- Rok rozpoczął się dla Solarisa podpisaniem umowy na dostawę 183 autobusów bateryjnych. Unibuss AS, jeden z największych norweskich przewoźników, po raz kolejny zlecił dostawę, tym razem 183 autobusów Urbino 18 electric do stolicy Norwegii. Tak duże jednorazowe zamówienie na autobusy elektryczne to największe dotychczas zamówienie w historii firmy.
- Włoski przewoźnik ATM Milano ponownie złożył zamówienie na autobusy elektryczne firmy Solaris, realizując kolejną transzę umowy ramowej na 250 pojazdów. Pierwsze dwie partie, łącznie elektrycznych 140 Urbino, zostały już dostarczone do klienta. Teraz przewoźnik zamówił kolejne 75 sztuk Urbino 12 electric.
- Miejski przewoźnik MPK Poznań zakupił 25 innowacyjnych autobusów Solaris napędzanych wodorem. To największe dotąd zamówienie na wodorowe autobusy tej marki. MPK Poznań posiada już 58 elektrycznych Solarisów, co stanowi blisko 20% całej floty.
- Solaris pozyskał kolejne zamówienie na dostawę bezemisyjnych pojazdów do Włoch. Urbino 12 hydrogen będą służyć mieszkańcom Wenecji oraz okolic. Umowy zostały zawarte z AVM Venezia oraz ACTV SPA Venezia, przewoźnikami odpowiedzialnymi za obsługę transportu publicznego w Wenecji oraz gminach Wenecji i Chioggia.
- Firma wygrała przetarg na dostawę pięciu autobusów zasilanych wodorem Urbino 12 hydrogen do stolicy Majorki, Palma de Mallorca. Inwestycja to element realizacji projektu „Green Hyslan”, finansowanego ze środków unijnych. Celem przedsięwzięcia jest promowanie rozwoju czystej energii w ramach inicjatyw przeciwdziałania zmianom klimatu do 2050 roku.
- Producent podpisał również kontrakt z łotewskim przewoźnikiem Rīgas Satiksme na dostawę 35 autobusów Urbino 12 electric. Kontrakt może zostać rozszerzony o kolejne 17 elektrycznych modeli. Pojazdy trafią do stolicy Łotwy pod koniec 2023 roku.
- Tallinn rozszerzył swoje zamówienie o kolejne 50 Solarisów Urbino CNG. Największy przewoźnik transportu publicznego w Estonii – Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT), obsługujący transport w stolicy kraju, zamówił od Solarisa 20 autobusów Urbino 12 CNG i 30 sztuk Urbino 18 CNG napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Tym samym Tallin skorzystał z opcji rozszerzenia kontraktu z lipca 2021 roku, w ramach którego zakupiono 100 gazowych pojazdów marki Solaris. Po zakończeniu dostaw w stolicy Estonii będzie kursować łącznie 350 gazowych Solarisów.

Zrównoważony rozwój

Ważnym osiągnięciem było uzyskanie przez firmę Solaris deklaracji EPD (Environmental Product Declaration) dla dwóch modeli autobusów. Deklaracje środowiskowe EPD to rozpoznawalne i wiarygodne źródło wiedzy na temat profilu środowiskowego produktu. EPD – Environmental Product Declaration – to międzynarodowa etykieta środowiskowa, której celem jest dostarczenie klientom rzetelnych danych dotyczących wpływu na środowisko danego produktu w całym cyklu jego życia. Firma Solaris uzyskała pierwsze deklaracje EPD dla Urbino 18 electric oraz Urbino 12 hybrid i sukcesywnie będzie ubiegać się o kolejne deklaracje dla pozostałych produktów ze swojej oferty.

Solaris Urbino 18 electric Fot. Solaris

 

Kolejne autobusy wodorowe na rynku

Technologia wodorowa odgrywa istotną rolę w strategii rozwoju i sprzedaży firmy. W 2022 roku Solaris zaprezentował nowy model autobusu: Urbino 18 hydrogen. Jest to już drugi autobus wodorowy tego producenta w ofercie bezemisyjnej. Wraz z premierą tego 18-metrowego modelu producent odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy tego typu na rynku. Odzwierciedla to również zaangażowanie Solarisa w rozwój rozwiązań zeroemisyjnych i chęć zapewnienia klientom jak najszerszej gamy pojazdów przyjaznych dla środowiska. Nabywcy będą mieli możliwość dostosowania autobusu do indywidualnych preferencji. Solaris otrzymał już pierwsze zamówienie na dwa 18-metrowe wodorowe pojazdy przegubowe od niemieckiego przewoźnika Stadtwerke Aschaffenburg Verkehrs GmbH.
Przypomnijmy, że w 2019 roku swoją premierę miała 12-metrowa wersja Urbino hydrogen. Od tego czasu do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i Polsce dostarczono już blisko 100 autobusów wodorowych tego typu. Wkrótce rozpoczną się nowe dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji i na Słowacji. Dodatkowo, we wrześniu 2022 roku odbyła się premiera nowego pojazdu – przegubowego autobusu wodorowego Solaris Urbino 18 hydrogen.

Inwestycje w infrastrukturę

Solaris od wielu lat utrzymuje pozycję lidera w zakresie dostarczania nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań komunikacyjnych do miast w całej Europie. Chcąc pozostawać w czołówce producentów mających realny wpływ na zieloną zmianę w transporcie publicznym, firma nieustannie inwestuje w dalszy rozwój. Pośród wielu innych inicjatyw, które zrealizowano w ostatnich miesiącach, dwie zasługują na szczególną uwagę: 10 000 m2 nowej powierzchni magazynowej, wyposażonej w najnowocześniejsze systemy i rozwiązania z zakresu logistyki, oraz Charging Park, unikatowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych.
Obydwie inwestycje zostały oddane do użytku w 2022 roku. Zarówno nowa hala magazynowa, jak i Charging Park zostały zbudowane na terenie fabryki w Bolechowie niedaleko Poznania, będącej główną siedzibą firmy Solaris. Nowe zaplecze magazynowe pełni kluczową rolę w łańcuchu dostaw części i podzespołów do produkcji autobusów oraz trolejbusów marki Solaris. Hala jest wyposażona w nowoczesny wielopoziomowy podest magazynowy z automatyczną linią przenośnikową. Na terenie całego obiektu zostały zaimplementowane zaawansowane systemy służące detekcji dymu, a urządzenia wykorzystywane w nowym magazynie zostały wyposażone w specjalne osłony, które tłumią hałas powstały w wyniku codziennej działalności. Nowy obiekt magazynowy ma wzmocniony dach, na którym zamontowane zostały 572 ogniwa fotowoltaiczne o łącznej mocy 260 kWp. Ponadto na terenie inwestycji stanęły stacje ładowania o mocy 80 kWp. Charging Park to innowacyjna, wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych: autobusów elektrycznych, wodorowych oraz trolejbusów. Inwestycja we własny Charging Park, czyli jedno centralne miejsce ładowania autobusów elektrycznych, to naturalny krok związany z dynamicznym rozwojem bezemisyjnej oferty Solarisa. Park powstał, aby umożliwić prezentowanie klientom nowatorskich rozwiązań stosowanych w procesach uzupełniania energii w autobusach Solaris. Na inwestycję składa się osiem stanowisk ładowania autobusów, mechanizmy pantografowe, wysepki do ładowania plug-in, odcinek sieci trolejbusowej oraz pomieszczenie techniczne. To pierwszy w Polsce park dwukierunkowy, czyli taki, który wspiera funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G), dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Technologia ta pozwala na elastyczne ładowanie oraz rozładowywanie pojazdów. V2G umożliwia rozładowywanie pojazdów w celach testowych oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii, co pozwala na bardziej ekonomiczne zarządzanie kosztami.

Solidny portfel zamówień

Solaris umacnia swoją pozycję europejskiego lidera e-mobilności nie tylko poprzez rozwój pojazdów bateryjnych, ale także konsekwentnie i długofalowo inwestując w doskonalenie rozwiązań wdrażanych w autobusach wodorowych. Producent wierzy, że rozwój wszystkich gałęzi e-mobilności, czy to autobusów bateryjnych, trolejbusów czy pojazdów napędzanych wodorem, powinien przebiegać w synergii i że proces ten jest nieodłącznym elementem zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. Aktualnie Solaris oferuje kompleksowe portfolio autobusów bezemisyjnych, dzięki któremu jest gotowy sprostać dzisiejszym wyzwaniom zapewnienia zrównoważonego transportu publicznego.
Spółka zakończyła rok z solidnym portfelem zamówień. Na koniec 2022 roku portfel zamówień zawierał 1.369 pojazdów z dostawami zaplanowanymi na 2023 rok, a uwzględniając również dostawy w kolejnych latach - łącznie 1.648 sztuk. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.